Prepichni, vytlač a vychutnaj! Našu tresku v majonéze pozná hádam každý. Je to slovenský fenomén. Už niekoľko generácii. Produkt, na ktorý by sme mali byť hrdí. Málokto však pozná podstatu Tresky v majonéze.
Začalo sa to vlastne založením podniku RYBA. V povojnovom období sa pre nedostatok iných potravín zvýšil dopyt po rybách. V roku 1946 RYBA otvorila nový závod v Košiciach a v nasledujúcich dvoch rokoch jej dva závody tvorili až 70 % celkovej produkcie na Slovensku. Dovoz rýb v tých časoch podliehal prísnym, centrálne riadeným kvótam. Prídel na jedného obyvateľa bol v 50. rokoch určený iba na 28 g. Okrem toho bola ryba kvôli devízovým rozdielom pre väčšinu slovenského národa cenovo nedostupná.
Čo jeme v Treske s majonézou?
Zmiešať rybu s majonézou a zeleninou bola jediná cesta ako dostať aspoň kúsok ryby na každý stôl. Podľa najstarších dochovaných podnikových noriem z roku 1958 vieme, že podiel ryby v majonéze so zeleninou bol vtedy 50 %. Nie je pravda, čo tvrdia neprajníci, že je to šalát z rôznych zbytkových častí ryby. Do Tresky sa dáva filé z treskovitých rýb - svalovina, ktorá patrí medzi najkvalitnejšie. Ryba sa tepelne spracováva, následne sa mäso “rozkutruje” a premieša s jemne sekanou zeleninou a majonézou.
Prvá zmienka o Treske v remuláde je z roku 1953, o rok neskôr sa začala skúšobná výroba s plánom 65 ton na rok. Plán bol však ešte v tom istom roku prekročený takmer dvojnásobne. Treska si svojou lahodnou sladkokyslou chuťou rýchlo našla svojich priaznivcov a v súčasnosti je jej spotreba mnohonásobne vyššia.
Výroba tresky je veľmi náročná a tradičných výrobcov tresky je už málo. RYBA Košice je jedným z nich a denne vyrobí vyše 7 ton tejto dobroty.
10 deka tresky a dva rožky
Treska a dva rožky sú doteraz synonymom raňajok či skvelej desiatej pracujúcej triedy počas socializmu. Milovali ju aj vysokoškoláci. V 90. rokoch Slovensko zaplavil západný fastfood, čím sa “socialistické” výrobky dostali do nemilosti. Ale iba dočasne. Podobne ako Kofola, aj Treska v majonéze si znovu našla cestu k mladým. Odvážna kampaň proti západným fastfoodom mala veľký úspech, získala niekoľko cien doma aj v zahraničí. Mladí ľudia zareagovali pozitívne a Treske sa podarilo oprášiť svoju 60-ročnú históriu. Súčasťou komunikácie bola aj Čapovaná Treska festivale Pohoda - a song “Žerem Treska”, o ktorý prejavila záujem aj anglická produkčná spoločnosť. V tomto roku prichádza na trh aj ďalšia unikátna novinka spoločnosti RYBA Košice - takzvaná Prepichová Treska. Je balená, ako jediná svojho druhu, v praktickom črievku. Pripomína nám, že máme slovenské chute a sme jedineční v našich tradíciach, na ktoré môžeme byť hrdí, len na to občas na chvíľu zabúdame.